«همدلی» از جزئیات بیمه دست‌فروشان در گفت‌وگو با معاون وزیرکار گزارش می‌دهد دست‌فروشان اهوازی زیرچتر بیمه

احمد میدری: برای بیمه‌شدن دست‌فروشان تهران و رشت با شهرداری مذاکره کرده‌ایم اما هنوز به برنامه مشترکی نرسیده‌ایم
همدلی| فاطمه آقایی‌فرد- نخستین روز بهمن همین امسال بود که خبر رسید، «شهرداری با همکاری نیروی انتظامی در خیابان ولی‌عصر تهران اقدام به جمع‌آوری دست‌فروشان کرده است». خبری‌که مثل همیشه برای هر شنونده‌ای یادآور توهین و ضرب و شتم به دست‌فروشانی بود که از نگاه قانون با سدمعبرِ خیابان‌ها کار می‌کردند و امرار معاش. درست دو روز بعد ، وقتی خبر جمع‌آوری دست‌فروشان مثل همیشه داشت در آرشیو رسانه‌ها، خاک می‌خورد و خیلی آرام اهمیت خود را در بین صحبت‌های مردم و کلیپ‌های فضای مجازی از دست می‌داد، رنگ و بوی این خبر، کمی تغییر کرد تا وزارت کار از اجرای طرح بهتری به دست‌فروشان خبر دهد. دیروز زمزمه‌هایی از طرح جدید وزارت‌کار مبنی بر این‌که «قرار است همه دست‌فروشان و فعالان مشاغل غیررسمی در کشور زیرپوشش بیمه‌های اجتماعی قرار گیرند»، به‌گوش رسید. جزئیات خبر در هیچ‌کدام از سایت‌های خبری ثبت نشده بود و اطلاعات کاملی درباره نحوه اجرای بیمه دست‌فروشان و شناسایی این افراد دردست نبود. آن‌طورکه دکتر احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به «همدلی» درباره جزئیات این طرح گفت: «طرح بیمه دست‌فروشان هم‌اکنون برای سه شهر بزرگ تهران، رشت و اهواز درحال پیگیری‌است و در این خصوص مذاکراتی با شهرداری در حال انجام است.» میدری توضیحات خود را درباره طرح پوشش بیمه دست‌فروشان این‌طور کامل‌کرد و ادامه‌داد: «خبر پوشش بیمه دست‌فروشان تنها درباره اهواز صحت دارد و درباره دو شهر دیگر یعنی رشت و تهران در حال انجام مذاکراتی با شهرداری هستیم. اما از آنجایی که هنوز با شهرداری به برنامه مشترکی نرسیده‌ایم، این موضوع فعلا درباره دست‌فروشان فعال در پایتخت و دیگر شهرها صحت ندارد.» به‌گفته معاون وزیر کار: «درحال‌حاضر مقدمات اجرای طرح پوشش بیمه دست‌فروشان در اهواز در حال پیگیری است و قرار است این طرح در اهواز انجام شود. ولی فعلا در شهرهای دیگر، این طرح اجرا نخواهدشد. به‌نظر می‌رسد در ابتدا باید دست‌فروشان فعال در شهرهای دیگر و تهران را ساماندهی کنیم و بعد از ساماندهی آن‌ها را بیمه کنیم. اما فعلا اقدامی در این زمینه در شهرهای دیگر انجام نشده‌است و فقط این طرح در اهواز درحال پیگیری است.» میدری افزود: «ما مطابق کشورهای توسعه‌یافته تصمیم گرفتیم تا فضایی را برای فعالیت دست‌فروشان اختصاص دهیم. یعنی مثل کشورهای دیگر دست‌فروشان بتوانند در یک بازار شهری قابل قبول فعالیت کنند.»
دست‌فروشان شاغل هستند یا بیکار؟
آمار دقیقی از تعداد واقعی دست‌فروشان در ایران، در دست نیست. معلوم نیست آن‌ها باید در طبقه شاغل‌ها قرار بگیرند یا بیکارها. این درحالی است که براساس گزارش‌های موجود، بیش از یک میلیارد دست‌فروش در جهان مشغول به‌کار هستند که هر چیزی از شیر بز تا سیم‌کارت و قطعات‌ماشین می‌فروشند. برخی با گاری‌ها و میز‌های آراسته مشتری جلب می‌کنند و برخی دیگر محصولاتی ارایه می دهند که آن کالا پتانسیل خوبی برای جذب مشتری دارد. این روزها دیدن دست فروش‌ها در مترو، داخل اتوبوس و چهارراه‌ها برای هر بیننده‌ای تکراری شده است. هر بار که با اخطار شهرداری و رفتار بد ماموران بساط خود را از گوشه پیاده‌روها و اماکن عمومی جمع‌آوری می‌کنند، واکنش‌های مختلفی از جانب مردم و حتی خود دست‌فروشان دیده می‌شود؛ «به جای جمع‌آروی دست‌فروشان، به آن‌ها کار بهتر و مکان برای فعالیت بدهید.». این جمله درواقع از سوی همه مردم مطرح می‌شود. به‌نظر می‌رسد دولت باید برنامه‌ای برای ساماندهی آن‌ها داشته‌باشد این درحالی است که تاکنون طرح‌های موفقی از سوی شهرداری برای ساماندهی آن‌ها اجرا نشده است. حالا اظهارنظرهای مختلفی درباره ساماندهی وجود دارد، عده‌ای معتقدند که آن‌ها برای فرار از پرداخت مالیات و هزینه‌های جاری در واحدهای صنفی اقدام به دست‌‌فروشی می‌کنند. برخی نیز از سر ناچاری و به‌واسطه سرمایه اندکی که دارند اقدام به دست‌فروشی می‌کنند. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران ساماندهی دست‌فروشان برای دولت کار ساده‌ای نیست. از آنجایی که نه شغل این افراد و نه اسم این افراد در سامانه کار ثبت شده است تا هر وقت که بخواهند از حمایت‌های بیمه و دولت برخوردار باشند. آن‌طور که از اظهارنظرهای کارشناسان برمی‌آید، دولت نمی‌تواند کاری برای ساماندهی دست‌فروشان انجام دهد. خبر احتمال بیمه شدن دست‌فروشان توسط سازمان تامین اجتماعی اگرچه از نگاه عده‌ای از دست‌اندرکاران اقتصادی می‌تواند جامعه آماری کشور را در خصوص افراد بیکار و شاغل کامل‌تر کند اما به‌نظر می‌رسد با وجود مشکلات مالی صندوق‌های بازنشستگی، هر اقدامی مبنی بر بیمه این افراد می‌تواند با شکست مواجه شود و هزینه‌های صندوق‌ها را افزایش خواهدداد.
سایر اخبار این روزنامه
طیبه سیاووشی عضو کمیسیون تلفیق بودجه: با اذن مقام معظم رهبری 150 میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها اختصاص می‌یابد امیر صادقی کنجانی با آهنگسازی برای کودک خاموش درخشید یک ایرانی در راه جایزه اسکار گزارش میدانی خبرنگار همدلی از سه روز هم‌نشینی با زلزله‌زدگان سر پل ذهاب کرمانشاه: «هنوز» می‌سوزم از داغ زلزله با رای کمیسیون تلفیق150 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به رسانه ملی اختصاص یافت روایتی از لغو اجرای «روز عقیم» در جشنواره تئاتر فجر و واکنش ها به کنار گذاشتن آن؛ در حالی‌که مسئولان حق اعتراض را به رسمیت شناختند بازنشستگان خواستار برگزاری تجمع شدند استراتژی جدید امنیت‌ملی آمریکا آیا جنگ سرد دیگری در راه است؟ «همدلی» از جزئیات بیمه دست‌فروشان در گفت‌وگو با معاون وزیرکار گزارش می‌دهد دست‌فروشان اهوازی زیرچتر بیمه عباس علی توتونچی تزریق آرامش و ثبات در گفتگوی روحانی «سنگ اندازیِ وکلاء»،از دریچه نگاهِ آیت‌الله! امیر صادقی کنجانی با آهنگسازی برای کودک خاموش درخشید یک ایرانی در راه جایزه اسکار پنجمین تغییر در مدیریت بانک ها در دولت دوازدهم رقم خورد مدیرعامل بانک صادرات ایران استعفا کرد طیبه سیاووشی عضو کمیسیون تلفیق بودجه: با اذن مقام معظم رهبری 150 میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها اختصاص می‌یابد